Öne Çıkan Yayın

Kitap Okurken Etkili Not Alma Nedir? Nasıl Yapılır?

Bir kitabın dünyasına girdiğimiz andan itibaren etrafımızdaki çoğu şeyden haberdar dahi olmayız, bu adanmışlık insanda büyük bir aydınlanmayı ve bilgilenmeyi doğurabilir. Pek çok insan kitap okurken daha önce hayatında karşılaşmadığı veya önemli gördüğü bir bilgiye değer verse dahi genellikle not alma ihtiyacı duymaz. Beynin kısa ve uzun süreli hafıza kaynaklarını göz önünde bulunduracak olursak kitap okurken elde ettiğimiz o eşsiz bilgiyi unutmamız veya eksik hatırlamamız içten bile değildir. Bunların farkında olarak veya farkında olmayarak nadir de olsa bazı kimseler kitap kenarlarına çeşitli kısa notlar veya çizimler yapmaktadır. Kitap sayfalarını notlarla donatıp sayfanın ahengini bozmak bazı kimselerin hoşuna gitmese de etkili bir okumanın gerçekleşmesi için gerekli işlemlerden birisi olduğunu hatırlatmakta fayda var. Kitap sayfalarınızı kirletmekten korkmayın, bu sizleri kitaba daha yakın bir dost edecektir. Sadece bu kadarıyla da kalmaz sizi uyanık tutar her an tetikte olurs

2017 ve 2019 Türkçe Öğretim Programlarının Karşılaştrılması




2017 Türkçe Öğretim Programı

1. İlk okuma ve yazma sürecinde, ses esaslı okuma yazma öğretimi benimsenmiştir.ilk okuma yazma öğretimi dik temel harf veya birleşik eğik harflerle yapılmaktadır.
 2.İlk okuma yazma süreci üç aşamadan yapılmaktadır. Bunlar; ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme, bağımsız okuma ve yazmadır. İlk okuma yazmaya hazırlık aşamasında; dinleme eğitimi çalışmaları, parmak- el ve kol kaslarını geliştirme çalışmaları, boyama ve çizgi çalışmaları esas alınır. İlk okuma yazmaya başlama ve ilerleme aşamasında; sesi hissetme- tanıma- ayıt etme, harfli okuyup yazma, harflerden heceler- hecelerden kelimeler- kelimelerden cümleler oluşturma çalışmaları esas alınır. Bagımsız okuma ve yazma aşaması ise sınıflara göre ayrılmıştır. 1. sınıfta okuma ve yazma süreci tamamlanır. 2. sınıfta öğrencilere okuma yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. 3. ve 4. sınıfta öğrencilerin kendine has yazı alışkanlığı kazanmasına yönelik çalışmalar yapılır.
 3.Her sınıf düzeyinde 8 tema işlenmesine karar verilmiştir.bu temalardan; ‘’Milli Kültürümüz ‘’, ‘’Milli Mücadele ve Atatürk’’ ve ‘’Erdemler’’ temalarının her sınıfta işlenmesi zorunludur.
 4.Tüm sınıf düzeylerinde 8 tema ve her temada 4 metin kullanılacaktır. Bu metin 3’ ü okuma ve 1’i dinleme/ izleme metnidir. Toplamda 32 okuma ve dinleme/ izleme metni kullanılacaktır.
 5.Her sınıf düzeyinde temalara uygun bir şekilde 8 serbest+okuma metnine yer verilecektir. Bu metinlerle beraber ders kitabında toplamda 40 metin yer alacaktır.
 6.Metin türleri 3 ana biçim altında toplanmıştır. Bunlar; bilgilendirici, hikaye edici şiirlerdir.

2019 Türkçe Eğitim Programı

1.2017 Türkçe Eğitimi Programının aynısıdır. Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda ilk okuma yazma öğretimine ayrı bir önem verilmiş ve ‘’Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretimi’’ benimsenmiştir. İlk okuma yazma öğretimi dik temel harf yahut birleşik eğik harflerle gerçekleştirilir.
 2.İlk okuma yazma süreci üç aşamadan gercekleşmektedir. Bunlar; ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme, bağımsız okuma ve yazmadır. İlk okuma yazmaya hazırlık aşaması, 2017 Türkçe Eğitim Proğramı ile aynıdır. Dinleme eğitimi çalışmaları, parmak- el- kol kaslarını geliştirme çalışmalar, boyama ve cizgi çalışmaları esas alınır. Ancak ilk okuma yazmaya başlama ve ilerleme aşamasında degişiklikler yapılmıştır. 2017 Türkçe Eğitim Proğramı’nda sesi hissetme- tanıma- ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler- hecelerden kelimeler- kelimelerden cümleler oluşturma esas alınıyordu. 2019 Türkçe Eğitim Proğramı’nda ise metin okuma da eklendi. Yani sesi hissetme- tanıma- ayırt etme, harfi okuma ve yazma, harflerden heceler- hecelerden kelimeler- kelimelerden cümleler oluşturma, metin okuma esas alındı. Metin okuma; tekerleme, bilmece, sayışma, mani ve ninnilerden ayrı olarak esas alındı. Bağımsız okuma ve yazma aşamasında ise bir değişiklik yapılmadı. 2017 yılında olduğu gibi sınıflar dikkate alındı. 1. sınıfta okuma ve yazma süreci tamamlanır. 2. sınıfta öğrencilere okuma yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılır. 3. Ve 4. sınıfta ise öğrencilerin kendine has yazı alışkanlığı kazanmasına yönelik yazı çalışmaları yaptırılır.
 3.Temalar konusunda herhangi bir değişiklik yapılmadı. Türkçe Dersi Öğretim Proğramı’nın uygulanması sürecinde her sınıf düzeyinde 8 tema işlenmesi öngörülmüştür. Bu temalardan ; ‘’Erdemler’’, ‘’ Milli Kültürümüz’’ ve ‘’ Milli Mücadele ve Atatürk ‘’ temalarının her sınıf düzeyinde işlenmesi zorunludur.
 4.Tema sayısında herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Tüm sınıf düzeyinde 8tema ve her temada 4 metin kullanılacaktır. Bu metinlerin 3’ ü okuma 1’ i dinleme/ izleme metnidir. Böylece kitap bütününde toplamda 32 okuma ve dinleme/ izleme metni kullanılacaktır.
 5.Serbest okuma metinlerinde de değişiklik yapılmamıştır. Her sınıf düzeyinde temalara uygun ve eşitdağılım olması kaydıyla 8 serbest okuma metnine yer verilmelidir. Bu metinlerle beraber ders kitabında toplamda 40 metin yer alacaktır.
 6.Metin türleri de 2017 yılında olduğu gibidir. Metin türleri 3 ana biçim altında toplanmıştır. Bunlar; bilgilendirici, hikaye edici ve şiirdir



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

"Eklemedir Koca Konak" Türküsünün Hîkayesi

Eflatun Cem Güney- Hamur Bebek Masalı Tahlili

"Deniz Üstü Köpürür" Türküsünün Hikâyesi